Skal jeg outsource lønudbetalingen eller beholde den internt?
Outsourcing af lønninger bliver ofte fremhævet som en ideel løsning for virksomheder af alle størrelser. Og det er bestemt et fristende forslag. Lønverdenen er så kompleks, at du måske tænker, at det er bedre at overlade det hele til en ekspert, hvad enten det er en udbyder af lønservice eller blot et effektivt stykke software.
Hvorfor outsource lønnen?
Der er selvfølgelig mange fordele ved at sætte sin lid til eksperter og teknologi. At minimere lønfejl og spare tid for dit HR-team er kun begyndelsen. Den rigtige lønudbyder eller softwareløsning bør tilbyde meget mere end driftseffektivitet og overholdelse af lovgivningen. Ekstern support giver dig mulighed for at tage det vigtige skridt at gøre lønnen mere sofistikeret. Det betyder, at man skal omfavne en række forskellige kontrakttyper og belønningsmuligheder, der imødekommer den hurtigt voksende efterspørgsel efter fleksibelt arbejde på tværs af brancher.
I mange organisationer er det dog ikke let at få den tillid. Tøven omkring outsourcing af lønninger skyldes ofte frygt for at miste kontrol og synlighed over lønprocesserne. Det medfører en risiko for ikke at kunne gribe hurtigt ind, hvis noget går galt. Og hvad nu, hvis der opstår skjulte gebyrer i de akutte situationer?
Hvorfor holde lønnen internt?
At holde lønudbetalingen helt i eget regi giver fordelene ved tættere kontrol og større fleksibilitet. Interne lønadministratorer kan tilpasse processen, så den passer til deres egne præferencer, samtidig med at de kan yde en skræddersyet service til medarbejderne. Det kan også være lettere at foretage hurtige ændringer, hvad enten det drejer sig om at rette en forkert lønseddel eller implementere nye betalingspolitikker. Og måske vigtigst af alt: Når du håndterer lønnen internt, kan du opbygge en ekspertise, som vokser med din virksomhed på lang sigt. Når du skaber karriereveje for løneksperter, investerer du også i medarbejdernes erfaring.
Hvad dataene afslører
Vores undersøgelse viser, at selvom 93 % af de europæiske virksomheder i et eller andet omfang administrerer lønnen internt, siger kun 46 %, at deres interne medarbejdere er aktivt involveret i lønopgaver og delprocesser. Når man zoomer ind og ser på større organisationer med over 2500 ansatte, stiger dette tal markant til 54 %. Hvis der er vækst på dagsordenen, bliver det klart vigtigere at udvikle lønekspertise internt - så har du mulighed for at tage direkte kontrol over lønnen hurtigt, når du har brug for det.
Det er derfor ikke overraskende, at de fleste europæiske arbejdsgivere vælger en blanding af inhouse og outsourcet lønhåndtering. Det handler om at finde en balance mellem de to, som opfylder din virksomheds unikke behov og ikke være bange for at justere den balance efter behov. Den rigtige partner til outsourcing af lønninger bør ikke tage alt arbejdet fra dig eller holde dig udenfor. I stedet skal de arbejde sammen med dit team side om side, dele viden generøst og give dem mulighed for at udvikle deres egen lønekspertise.
Bart Jonkers
Director International Service Delivery