1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
DK Blog HR Trends 2025 AI

HR-trends 2025: Fem måder at forblive menneskecentreret i en AI's tidsalder

I december 2024 identificerede vi de vigtigste tendenser, der vil forme vores branche i de kommende år. I serien HR Trends 2025 undersøger vi effekten af disse trends over tid og forklarer, hvordan arbejdsgivere kan tage dem til sig.

Lad os først tage fat på det emne, som alle tænker på: den hurtige udvikling af kunstig intelligens, og hvad det betyder for arbejdsgiverne. Mens AI's potentiale er enormt, overskygger denne spændende nye teknologis tiltrækningskraft ofte dens sociale og etiske konsekvenser. Og nu med den kommende europæiske AI-lov er der også bekymringer om overholdelse af reglerne.

For arbejdsgivere ligger udfordringen i, at omfavne AI-fremskridt uden at gå på kompromis med dine teams værdier og velbefindende. Overvej disse fem strategier for at sikre, at din organisation forbliver menneskecentreret i en AI's tidsalder:

    1. Vedtag etisk AI-praksis

    Etiske overvejelser bør indarbejdes i din AI-strategi fra starten. AI-systemer kan forstærke bias, foretage vurderinger baseret på social adfærd eller personlige egenskaber og udgøre en risiko for privatlivets fred og menneskerettighederne. Spørgsmål som følelsesgenkendelse og datasikkerhed - især når man bruger LLM'er (large-language models) som ChatGPT - er ofte dårligt forstået af arbejdsgiverne. Regelmæssige revisioner, mangfoldige udviklingsteams og klare etiske retningslinjer er afgørende for at sikre retfærdighed, ansvarlighed og overholdelse af nye regler.

    Sådan får du succes:

    • Sørg for, at alle teams, der arbejder med AI, gennemfører regelmæssige bias-audits for at sikre, at AI-systemer giver fair og retfærdige resultater.
    • Sammensæt forskellige teams til at udvikle og overvåge AI-værktøjer, så der skabes en styringsstruktur, forskellige perspektiver og ansvarlighed i implementeringsprocessen.
    • Fastlæg og kommunikér klare etiske retningslinjer for brugen af AI på tværs af organisationen.

      2. Design AI til at styrke, ikke erstatte

      AI bør supplere menneskelige færdigheder ved at forbedre beslutningstagning og fremme dybere tænkning - ikke ved at erstatte menneskelig dømmekraft. 

      De mest effektive AI-løsninger gør det muligt for mennesker at fokusere på meningsfulde, strategiske projekter, mens kedelige og tidskrævende opgaver automatiseres. Organisationer skal dog nøje overveje balancen i kontrollen og sikre, at AI understøtter den menneskelige ekspertise i stedet for at mindske den. 

      For eksempel kan AI-drevne analyser behandle komplekse datasæt ved høje hastigheder, men de endelige beslutninger bør forblive i menneskelige hænder, hvor empati, kreativitet og etisk ræsonnement er påkrævet.

      Sådan får du succes:

      • Evaluer de nuværende arbejdsgange for at identificere områder, hvor AI kan lette gentagne opgaver uden at gå på kompromis med medarbejdernes indflydelse.
      • Inddrag medarbejderne i udvælgelsen og afprøvningen af AI-værktøjer for at sikre, at de forbedrer den menneskelige beslutningsevne i stedet for at tilsidesætte den.
      • Sæt klare grænser for AI's autonomi, og bevar den menneskelige dømmekraft på områder, der kræver empati og etisk ræsonnement.

        3. Fokuser på trivsel først

        Lige nu er lidt over halvdelen af de europæiske medarbejdere (51 %) tilfredse med deres balance mellem arbejde og privatliv. Med tiden har AI-teknologien potentiale til at få den statistik til at svinge begge veje. Mens AI har stor magt til at gøre medarbejdernes liv lettere ved at lette arbejdsbyrden og reducere stress, kan dårlig implementering nemt have den modsatte effekt. Hvis du vil gøre det rigtigt, skal du starte med at bruge AI til at identificere arbejdsmønstre, forudsige risikoen for udbrændthed og tilpasse trivselsinitiativer. 

        Sådan får du succes:

        • Implementer AI-værktøjer, der overvåger arbejdsmønstre og gør lederne opmærksomme på potentielle udbrændthedsrisici.
        • Brug AI til at skræddersy trivselsprogrammer til den enkelte medarbejders behov, f.eks. fleksible arbejdsplaner eller wellness-ressourcer.
        • Bed regelmæssigt om feedback fra medarbejderne for at forfine og optimere trivselsfokuserede AI-værktøjer.

          4. Vær åben om AI

          AI's indre arbejde kan ofte virke uigennemsigtigt, hvilket fører til mistillid og frygt blandt medarbejderne. Ifølge SD Worx Research er 21 % af medarbejderne bekymrede for, at AI vil gøre en betydelig del af deres opgaver overflødige. Det er op til deres arbejdsgivere at berolige dem ved at være åbne om AI's rolle og skabe plads til diskussion om dens anvendelse.

          Sådan får du succes:

          • Del klar dokumentation og regelmæssige opdateringer om AI's rolle i HR-processer. Opfordr andre teams til at spejle din tilgang. 
          • Afhold Q&A-sessioner og fora, hvor medarbejderne kan give udtryk for deres bekymringer, stille spørgsmål og give feedback.
          • Udvikl et feedback-loop, hvor medarbejdernes input direkte informerer om justeringer af AI-værktøjer.

            5. Invester i opkvalificering og omskoling

            Det er ingen overraskelse, at medarbejderne er bekymrede for AI, når de mangler selvtillid. SD Worx Research viser, at 33,8 % af medarbejderne føler, at de ikke altid får tilstrækkelig træning i at håndtere nye teknologier på arbejdspladsen. Ved at tilbyde træning i digitale færdigheder, AI-etik og dataanalyse bliver medarbejderne rustet til at trives sammen med nye teknologier, samtidig med at du viser dit engagement i karrierevækst.

            Sådan får du succes:

            • Udvikl skræddersyede læringsprogrammer med fokus på AI-kompetencer og nye digitale værktøjer. 
            • Samarbejd med uddannelsesinstitutioner eller onlineplatforme for at tilbyde tilgængelige kurser.
            • Gennemgå og tilpas regelmæssigt uddannelsesinitiativerne, så de er i overensstemmelse med udviklingen inden for AI.

              Leder du efter mere AI-inspiration?

              Se vores webinar:

                AI and HR - between hope and hype