5 HR-tendenser, du skal holde øje med i 2024
1. Udviskning af grænser mellem jobroller
Den igangværende mangel på talenter får nu jobrollerne til at udvide sig ud over deres traditionelle grænser. Mange medarbejdere har fået en bredere vifte af ansvarsområder. I nogle tilfælde betyder det, at de udnytter AI-værktøjer til at øge deres produktivitet og evner, hvilket fører til fremkomsten af den såkaldte "supermedarbejder". Men det har også ført til et stigende antal "utilsigtede ledere", som finder sig selv i at håndtere komplekse menneskelige problemer uden den rette uddannelse til at gøre det.
For arbejdsgivere er det nu de skal sikre sig, at de har en ramme for kompetencekortlægning på plads, så de kan spotte talenthuller og finde nye talenter de kan pleje. Du kan også give medarbejderne mulighed for at udvikle nye færdigheder, der både passer til deres ønskede karrierevej og til din virksomheds behov.
2. Flere måder at støtte trivsel på
Mange medarbejdere kæmper i øjeblikket med en anstrengt økonomi, hvilket betyder, at de ønsker at få mere ud af deres personalegoder. HR-teams bør overveje, om de skal indføre støtte til økonomisk velvære og samtidig revurdere de eksisterende fordele for at sikre, at de giver det rette niveau af fleksibilitet. Det kan f.eks. betyde, at man kan anmode om orlov i sidste øjeblik for at støtte medarbejdere, der jonglerer med børnepasning eller andre ansvarsområder.
Fleksibelt arbejde er fortsat en stor attraktion for talenter hos virksomheder i hele Europa. Hvis du vil skille dig ud fra mængden i 2024, skal du begynde at gøre personalegoderne mere skræddersyede, så medarbejderne kan skræddersy deres personlige pakke, så den opfylder deres unikke præferencer.
I sommer indførte SD Worx en "workation"-politik, så medarbejderne kan kombinere arbejdsdage og ferie/weekend for at tilbringe tid i udlandet.
3. At tage AI til det næste niveau
AI fortsætter med at være det mest omtalte emne, ikke kun inden for HR, men i hele erhvervslivet. Nu hvor generativ AI er et hverdagsværktøj, og nye AI-løsninger dukker op hver dag, er både HR-teams, virksomhedsledere og medarbejdere overvældede af mulighederne. Når der findes en AI til alt, er det svært at vide, hvor man skal investere sin tid og opmærksomhed.
I 2024 vil HR-teams begynde at integrere nye AI-værktøjer mere selektivt og strategisk i et forsøg på at strømline driften og gøre mere med mindre teknologi. Der vil også være fokus på at optimere medarbejderoplevelsen gennem omhyggelig planlægning af ny AI-integration. Samtidig vil AI åbne op for flere muligheder end nogensinde før på områder, hvor potentialet for automatisering er stort, som f.eks. lønområdet.
4. At bringe mennesker og teknologi i harmoni
Apropos at gøre mere med mindre teknologi: Det er et centralt tema for HR-teams i 2024. I årevis har HR-chefer kæmpet med uensartede værktøjer og en fragmenteret tech stack, hvilket har en bredere negativ indvirkning på medarbejderoplevelsen. Vores forskning viser, at 4 ud af 10 medarbejdere i internationale virksomheder kæmper med at holde sig ajour med digitale applikationer. Så det er ikke overraskende, at der er en stigende tendens til at prioritere integration og konsolidering af HR-teknologi.
Det bedste sted at starte for at sikre, at den teknologiske downsizing bliver en succes, er med en gennemgang af alle dine eksisterende HR-teknologiske applikationer, så du kan finde eventuelle overlapningsområder. Et stigende antal HR-teknologiske løsninger er designet til at integrere med hinanden og give en sømløs medarbejderoplevelse. Overvej, om du kan erstatte en masse eksisterende teknologi med blot nogle få udbydere.
5. Omfavn en "systemisk HR"-tilgang
Har du hørt om "systemisk HR"? Udtrykket stammer fra people management-guruen Josh Bersin, som forklarer, hvordan HR's rolle har ændret sig, siden den først blev introduceret i en hovedsagelig administrativ kapacitet. I dag er der så meget fokus på vigtigheden af at tiltrække og fastholde de rigtige talenter, at HR-teams er tæt involveret i næsten alle aspekter af virksomheden.
For HR-teams betyder en systemisk tilgang, at medarbejderrejsen skal være det centrale fokus i planerne for det kommende år. Så kan du se, hvordan medarbejderne interagerer med forskellige dele af virksomheden, lige fra deres første ansøgning, til efter de forlader virksomheden, og overveje, hvordan du kan samarbejde med forskellige afdelinger for at optimere deres oplevelse ved hvert kontaktpunkt.