Mangfoldighed er vigtigt for os - derfor sponsorerer vi et kvindecykelhold
De fleste sponsorpenge går til mænds sportsgrene. Men SD Worx valgte kvindesport, da de skulle vælge en sponsorpartner. Verdens bedste kvindecykelhold hedder Team SD Worx - en sponsoraftale i tråd med virksomhedens fokus på mangfoldighed og teamwork.
Mangfoldighed i alle dens former er noget, som SD Worx tager meget alvorligt. Det er en af grundene til, at virksomheden valgte at sponsorere kvindecykling i forbindelse med sit 75-års jubilæum i 2020. For nylig blev kontrakten forlænget til 2026.
Holdet består af 13 piger fra 9 forskellige lande. SD Worx er oprindeligt en belgisk virksomhed, og cykling er en del af den belgiske kultur. Så valget af sport var helt naturligt. Der er dog flere grunde til, at cykelsport og kvindecykling blev valgt.
Michael Custers, marketingchef hos SD Worx, forklarer, hvorfor SD Worx valgte at sponsorere kvindecykling
"Der er helt klart flere paralleller til vores virksomhed: cykling er en bæredygtig, tilgængelig og international sport. Alt dette hænger sammen med vores strategi om at blive det største lønsystem i Europa, vores bevidste tilgang til mangfoldighed og ligestilling - noget, der er vigtigt for os som HR-virksomhed, og måske frem for alt det faktum, at i holdcykling er det individuelle resultat aldrig stærkere end holdet. Virksomheder har ligesom cykelhold brug for dygtige medarbejdere, men de opnår ikke resultater alene, det gør holdet i fællesskab."
For ti år siden modtog kvindeidrætten kun få procent af sponsoraterne. Men i de seneste år er der sket noget. Sponsorer og medierne er blevet mere opmærksomme på kvindelige atleter. Flere ressourcer betyder, at pigerne ikke behøver at kombinere deres professionelle karriere med andre job, selv om forskellen i forhold til mændenes sport stadig er stor.
SD Worx bidrager til ligestilling mellem kønnene
"Vi håber, at vi kan bidrage til, at kvindecykling bliver fuldstændig ligeværdig med mændenes cykling - de samme professionelle, de samme lønninger, præmiepenge, synlighed, antal hold og antal konkurrencer", siger Michael Custers.
Samarbejdet med elitecykling har skabt en masse omtale for SD Worx. Der er blevet gennemført mange aktiviteter sammen med kunder, medarbejdere og cykelryttere. Og flere er på vej.
Interessen for cykling er stigende i mange lande. I 2022 blev det legendariske Tour de France introduceret for kvinder, hvilket gav mere omtale af sporten. Og blandt den brede offentlighed er cykling i stigende grad synlig. I kølvandet på højere benzinpriser og øget sundhedsbevidsthed er der flere og flere mennesker, der opgiver bilen og tager cyklen i stedet.
"Derfor føles det rigtig godt, at vi hos SD Worx sponsorerer cykling", siger Lena Backlund, marketingchef for SD Worx i Norden.