Hvorfor er medarbejdertillid vigtig?
- Tillidsfulde medarbejdere er ikke bange for at tage initiativ.
- De løfter andre op.
- De skaber en positiv kultur.
- De er gode rollemodeller.
- De er mere produktive.
- De bidrager til opfattelsen af brandet.
Tillid til både sig selv og sin arbejdsgiver er afgørende for, at medarbejderne får succes på jobbet. Nogle mennesker tænker måske på selvtillid som en binær egenskab, som noget man enten har eller ikke har. Men det er ikke sandt. Den kan opbygges (eller gendannes) over tid. Og de rigtige digitale løsninger er ofte en katalysator for medarbejdernes selvtillid.
En hel del. I de senere år har organisationer primært fokuseret på at skabe førsteklasses digitale oplevelser for deres kunder. I mellemtiden stod medarbejderne ofte tilbage med resterne: forældede IT-systemer, en lavine af Excel-ark og hjemmelavede løsninger.
Konsekvenserne af denne manglende opmærksomhed på den digitale medarbejderoplevelse - eller DEX - er ofte større, end man skulle tro. Og medarbejdernes tillid er en af de første ting, der står på spil.
Langsomme processer fører til spildtid, frustration og svækket selvtillid. Medarbejderne skal hurtigt kunne komme i kontakt med deres kolleger og kunder. Det samme gælder for vigtig information: øjeblikkelig adgang er nøglen. Men det er ikke altid tilfældet. Hvad er årsagen til det? Komplekse grænseflader, kryptiske brugerdesigns, for mange systemer... Vælg selv.
En medarbejder bruger 15 minutter på at udfylde en formular - for så at miste alle sine oplysninger, når han trykker "send", på grund af en fejl, som kun IT-kyndige kan gennemskue. Oplevelser som denne betyder, at medarbejderne holder op med at stole på jeres digitale løsninger og stempler dem som "upålidelige". Det påvirker igen medarbejdernes tillid.
I forstår nok pointen. Nu er det tid til at give historien en positiv drejning ...
Medarbejderne vil føle sig mere sikre på, at deres arbejde betyder noget, hvis I har gennemsigtighed omkring jeres beslutninger, mål og målinger. Ekstra point går til organisationer, der giver rettidig og specifik feedback undervejs. Det hjælper medarbejderne med at vokse og føle sig mere trygge ved deres måde at arbejde på. Mulige digitale løsninger, der skal udforskes, omfatter kommunikationsplatforme samt feedback- og videndelingsværktøjer.
Siden den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) trådte i kraft i 2018, føler flere medarbejdere sig sikre på, at deres personlige data opbevares sikkert og bruges ansvarligt. Alligevel er cyberangreb og databrud stadig en konstant trussel. Den eneste måde at give jeres medarbejdere ro i sindet på er at prioritere datasikkerhed og privatliv i din digitaliseringsrejse.
Selvtillid er direkte relateret til dine medarbejderes evne til at præstere godt som fagperson og som menneske. Med andre ord vil digitale løsninger være mere effektive, hvis de er lavet med slutbrugerne i tankerne, og ikke - lad os sige - HR. Husk dette, når du beslutter, hvilke digitale løsninger I vil bruge til læring, karriereudvikling, trivsel, fleksibelt arbejde osv. for at give jeres medarbejdere mulighed for succes.
"Hvis du har brug for støtte, skal du ikke være bange for at spørge dine kolleger", har alle ledere sagt. Men nogle gange er der ingen kolleger i nærheden, et spørgsmål føles for trivielt, eller skridtet til at henvende sig til nogen er større end forventet. Den rigtige teknologi kan hjælpe - især når den er AI-drevet. Værktøjer kan f.eks. foreslå træningskurser, der skal følges, guide medarbejdere gennem et projekt, give svar på standardspørgsmål og meget mere.
"One size misfits all" er en sætning, der ofte bruges af teknologileverandører, men der er meget sandhed i den. En gennemprøvet måde at øge medarbejdernes selvtillid på er at implementere værktøjer, der tilbyder personlige oplevelser. Tænk bare på en AI-drevet talentmarkedsplads, der fungerer som en personlig karrierecoach. Eller på et andet niveau kan nogle værktøjer understøtte jeres DEI-mål ved at styrke mangfoldighed og inklusion i jeres team.
I er sandsynligvis ikke sikker på, om medarbejdernes tillid overhovedet har brug for at blive genoprettet. Måske kører alting som smurt. Eller også gør det ikke. Hvem ved det? Det ved dine medarbejdere. Så begynd at lytte til dem. De vil fortælle, hvad de har brug for, for at blive mere produktive og engagerede. Fra pulsmålinger til platforme for løbende dialoger - der er masser af muligheder for at finde frem til dine medarbejderes (skiftende) behov og ønsker.